franch english german arabic turkish
Yazar Mesaj
Kaan #954   2021-11-24 12:06 GMT        

Yönetici

Çevrimiçi durum

944 mesajları
https://ntka.org

Felsefe taşı , daha düzgün filozofların taş veya filozofların taş ( Arapça : Hacer-falāsifa , Latince : lapis philosophorum ), efsanevi bir simya dönebilen madde baz metalleri gibi cıva altın (içine chrysopoeia Yunan χρυσός gelen, khrusos , "altın" ve ποιεῖν poiēin , "yapmak") veya gümüş. Gençleşmek ve ölümsüzlüğe ulaşmak için yararlı olan yaşam iksiri olarak da adlandırılır ; yüzyıllar boyunca simyada en çok aranan amaçtı . Filozofların taşı, simyanın mistik terminolojisinin merkezi sembolüydü ve en iyi haliyle mükemmelliği, aydınlanmayı ve göksel mutluluğusimgeliyordu. Felsefe taşını keşfetme çabaları Magnum Opus ("Büyük İş")olarak biliniyordu.

Antik Çağ

Filozofların taşından bilinen en eski yazılı söz, Panopolisli Zosimos tarafından Cheirokmeta'dadır (c. 300 CE).  : 66  Simya yazarları daha uzun bir tarih atfederler. Elias Ashmole ve Gloria Mundi'nin (1620) anonim yazarı , tarihinin , taşın bilgisini doğrudan Tanrı'dan alan Adem'e kadar uzandığını iddia ediyor . Bu bilginin, İncil'deki atalar aracılığıyla aktarıldığı ve onlara uzun ömürlü oldukları söylendi. Taş efsanesi ayrıca Süleyman Tapınağı'nın İncil'deki tarihi ve Mezmur 118'de açıklanan reddedilen köşe taşı ile karşılaştırıldı . : 19 

Taşın yaratılışını özetleyen teorik kökler, Yunan felsefesine kadar izlenebilir. Simyacılar sonra kullanılan klasik öğeleri , kavramı anima mundi gibi metinlerde sunulan ve Yaratılış hikayeleri Plato 'ın Timaeus , işlemleri için analojiler gibi.: 29  göre Plato , dört elemanlar ortak bir kaynaktan ya da türetilen prima materya ile bağlantılı (birinci madde), kaos . temel malzemeaynı zamanda simyacıların felsefe taşının yaratılması için başlangıç ​​maddesine verdikleri isimdir. Bu felsefi ilk maddenin önemi simya tarihi boyunca devam etti. On yedinci yüzyılda Thomas Vaughan , "taşın ilk maddesi her şeyin ilk maddesiyle aynıdır" diye yazar. : 211 

Orta Çağ 

Erken ortaçağ simyacıları, Zosimos'un Bizans İmparatorluğu ve Arap imparatorluklarındaki çalışmaları üzerine inşa ettiler . Bizans ve Arap simyacıları metal dönüşümü kavramından büyülenmiş ve süreci gerçekleştirmeye çalışmışlardır. 8. yüzyıl Müslüman simyacısı Cabir ibn Hayyan ( Latince : Geber) her bir klasik unsuru dört temel nitelik açısından analiz etti. Ateş hem sıcak hem kuru, toprak soğuk ve kuru, su soğuk ve nemli, hava sıcak ve nemliydi. Her metalin, ikisi iç ve ikisi dış olmak üzere bu dört ilkenin bir kombinasyonu olduğunu kuramlaştırdı. Bu öncülden yola çıkarak, bir metalin diğerine dönüşümünün, temel niteliklerinin yeniden düzenlenmesinden etkilenebileceği sonucuna varıldı. Bu değişiklik, adı hale gelen bir madde aracılık ettiği olacaktır Xerion Yunanca ve el-iksir (kelime olan Arapça iksir türetilir). Genellikle efsanevi bir taştan, filozofların taşından yapılmış kuru kırmızı bir toz ( el-kibrit al-ahmar , kırmızı kükürt olarak da bilinir) olarak var olduğu düşünülürdü .  İksir tozu, sonraki Arap simyacıları tarafından dönüşümün önemli bir bileşeni olarak görülmeye başlandı. 

11. yüzyılda, Müslüman dünya kimyagerleri arasında maddelerin dönüştürülmesinin mümkün olup olmadığı konusunda bir tartışma vardı . Önde gelen bir rakip, maddelerin dönüşümü teorisini gözden düşüren İranlı bilgin İbn Sina'ydı (İbn Sina). böyle bir değişimin görünümü." : 196–197 

Efsaneye göre 13. yüzyıl bilim adamı ve filozofu Albertus Magnus'un felsefe taşını keşfettiği söylenir. Magnus yazılarında taşı keşfettiğini doğrulamaz, ancak altının "dönüşüm" yoluyla yaratılmasına tanık olduğunu kaydeder. : 28–30 

Rönesans'tan erken modern döneme

Kare Daire: filozofların taşını simgeleyen maddenin dört elementinin etkileşimini gösteren bir simya sembolü (17. yüzyıl)

16. yüzyıl İsviçreli simyacısı Paracelsus ( Philippus Aureolus Theophrastus Bombastus von Hohenheim ) , diğer tüm elementlerin (toprak, ateş, su, hava) basitçe türev formlar olduğu keşfedilmemiş bir element olduğunu düşündüğü alkahest'in varlığına inanıyordu . Paracelsus, bu elementin aslında filozofun taşı olduğuna inanıyordu.

İngiliz filozof Sir Thomas Browne ruhani vasiyetnamesinde Religio Medici (1643), filozofun Taşı arayışının dini yönünü şu beyanda bulundu:

Filozof taşının saçılması (ki bu, altının mükemmel bir şekilde yüceltilmesinden daha fazla bir şeydir) bana İlahi Vasf hakkında çok şey öğretti.

—  (RMPart 1:38) 

Mutus Liber adlı 17. yüzyılda yayınlanan mistik bir metin, bir filozofun taşını yapmak için sembolik bir talimat kılavuzu gibi görünüyor. "Kelimesiz kitap" olarak adlandırılan bu, 15 illüstrasyondan oluşan bir koleksiyondu.

Budizm ve Hinduizm'de

Ana maddeler: Cintamani ve Syamantaka

Filozof taşının Budizm ve Hinduizm'deki karşılığı , aynı zamanda Chintamani olarak da yazılan Cintamani'dir . : 277  Aynı zamanda Paras/Parasmani ( Sanskritçe : पारसमणि, Hintçe : पारस) veya Paris ( Marathi : परिस) olarak da anılır.

Mahayana Budizminde Chintamani bodhisattvalar , Avalokiteshvara ve Ksitigarbha tarafından tutulur . Ayrıca Tibet dua bayraklarında tasvir edilen Lung ta'nın (rüzgar atı) sırtında taşındığı da görülmektedir . Okuyarak Dharani Chintamani, Budist geleneği Buda biri ulaşır Bilgelik, Buda gerçeği anlayabilir ve içine ıstırapları döndüğünü tutar Bodhi . Birinin Amitabha'nın Kutsal Mabetini görmesine izin verdiği söylenir. ve ölüm döşeğinde onun meclisi. Tibet Budist geleneğinde Chintamani bazen parlak bir inci olarak tasvir edilir ve Buda'nın birkaç farklı formuna sahiptir. : 170 

Hinduizm içinde tanrılar Vishnu ve Ganesha ile bağlantılıdır . Hindu geleneğinde genellikle elinde muhteşem bir mücevher olarak tasvir edilmiştir Naga kral veya alnına olarak Makara . Aslen MS 10. yüzyılda yazılmış olan Yoga Vasistha , filozofların taşı hakkında bir hikaye içerir. : 346-353 

Büyük bir Hindu bilgesi , filozof taşı metaforunu kullanarak Gnosis'in ruhsal başarısı hakkında yazdı . Aziz Jnaneshwar (1275-1296), adi metali altına açıkça dönüştüren filozofun taşına 17 referansla bir yorum yazdı. Yedinci yüzyıl Siddhar Thirumoolar , klasik Tirumandhiram'ında insanın ölümsüz tanrısallığa giden yolunu açıklıyor. 2709. ayette, Tanrı'nın adının, Shiva'nın bedeni ölümsüz altına çeviren simyasal bir araç olduğunu beyan eder .

Felsefe taşının diğer bir anlatımıdır Shyāmantaka Mani (श्यामन्तक मणि). Hindu mitolojisine göre, Shyāmantaka Mani, sahibinin çevresinde kuraklık, sel vb. gibi tüm doğal felaketleri önleyebilen ve ayrıca her gün sekiz bhāra (≈170 pound) altın üreten bir yakuttur.